A Brief History Of # 1965

Part of my longtime project A Brief History Of which wants to explore the 20th century culture. As an open curatorial project it grows rhizomatically in various directions. Since late 2009 I am assembling a list of influential works by composers, musicians, writers, philosophers, artists, filmmakers, choreographers and photographers. Next to popular stuff with high artistic impact you´ll find more unknown pieces of avantgarde origin, high next to so called low culture. Gradually the works should be described, interviews should be held and correlations should be researched. Although this project actually must be a work in progress it shall merge into a book and a film sometime.

This is (so far)…

1965


MALCOLM X., The Autobiography of Malcolm X.



TRUMAN CAPOTE, In Cold Blood



BERND ALOIS ZIMMERMANN, Die Soldaten (1958-63)



WITOLD LUTOSLAWSKI, Second Symphony („limited aleatoricism“, 1965-67)


JOHN CAGE, Rozart Mix (electronic collage)



GYÖRGY LIGETI, Requiem (tone mass micropolyphony, 1963/65)



IANNIS XENAKIS, Terretektorh, für 88 Musiker im Publikum verteilt



STEVE REICH, It´s gonna rain (1st phase minimalism)


STEVE REICH, Come Out


HARRY PARTCH, Delusion of the Fury (1965-66) (last work)



ALVIN LUCIER, Music for Solo Performer (brainwave music)


SUN RA, The Heliocentric Worlds of Sun Ra, Volume One


ROBBIE BASHO, Seal of the Blue Lotus


THE KINKS, The Kink Kontroversy (Pye)


JAMES BROWN, Papa’s Got A Brand New Bag (King 45) (Funk)


BOB DYLAN, Highway 61 Revisted (Columbia)


JOHN MAYALL THE BLUESBREAKERS, Bluesbreakers (invents Blues-Rock)


THE BYRDS, Mr Tambourine Man (Folk rock, Eight Miles High invents raga-rock)


THE BEATLES, Rubber Soul


THE WHO, My Generation


THE FUGS, The Fugs First Album (Virgin Forest experiments with collage, tapes and world-music)





ARCHIE SHEPP, Fire Music (hommage to Malcolm X)


JOHN COLTRANE, Ascension


BOBBY HUTCHERSON, Dialogue (vibraphone meets avantgarde)



HERBIE HANCOCK, Maiden Voyage



LOWELL DAVIDSON, Lowell Davidson Trio (ESP Disk)



WILLIAM BURROUGHS, Call me Burroughs (ESP Disk / reading extracts)


PATTY WATERS, Sings



PETE LA ROCA, Basra



JOSEPH BEUYS, „wie man dem toten Hasen die Bilder erkärt“ (Galerie Schmela, D´dorf; Aktion des erweiterten Kunstbegriffs)


JOSEPH BEUYS, Vierundzwanzig Stunden (Wuppertal)


ARCHIE LIEBERMAN, The Israelis


DAVE HEATH, A Dialogue with Solitude


HELLEN LEVITT, A Way Of Seeing


DAVID BIENSTOCK, Nothing Happened This Morning (early Minimal Cinema)


ROBERT NELSON, Oh Dem Watermelons

Die Musik von Steve Reich zu Oh Dem Watermelons

Für den Soundtrack von Robert Nelsons „Oh Dem Watermelons“ (1965) benutzte Reich Aufnahmen der Minstrel Songs „Massa´s in de Cold, Cold Ground“ (1852) und „Oh Dem Watermelons“ des im 19. Jhrd. populären Songwriters Stephen Foster. Auch wenn Foster („Oh! Susanna“, „Camptown Races“, „Old Folks at Home“) sich gegen die offene Diskriminierung Schwarzer in den Minstrel Shows einsetzte, spiegeln seine Blackface-Songs die rassistischen Stereotype seiner Zeit.  Die Wassermelone wird in den USA z.T. sogar noch heute mit Schwarzen assoziiert. Reich verschneidet den Chorus und einen Teil der dritten Strophe von „Massa´s“ mit dem Chorus von „Oh Dem Watermelons“. Mittels Phasenverschiebungen verdichtet sich der Gesang in einen fünfstimmigen Chorus, der die Phrase „(Oh Dem) Watermelons“ beständig wiederholt. Der Film, in Struktur und Ästhetik an René Clairs surrealistischen Klassiker „Entr´acte“ (1924) und dessen berühmte Verfolgungsjagd angelehnt, montiert in rasendschneller Abfolge Bilder einer Jagd nach einer Wassermelone , der vielfältigen Zerstörung der Frucht und später einer Flucht vor derselben aneinander, während gegen Schluss der vielstimmige Gesang wieder in den Chorus von „Watermelon“ zurückfällt. Reich realisierte für Nelson neben „Oh Dem Watermelons“ weitere Soundtracks für „Plastic Haircut“ und für den verloren gegangenen „Thick Pucker“. Der Soundtrack zu „Plastic Haircut“ (1963) war vermutlich Reichs erste Tape-Collage.



JEAN-LUC GODARD, Pierrot le Fou



GILLO PONTECORVO, La Battaglia di Algeri


RICHARD DONNER, What´s New Pussycat?



JOHN LAMB, The Raw Ones (1st Nudist Film after Hays Code)


JOHN SCHLESINGER, Darling


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