A Brief History Of # 1957

Part of my longtime project A Brief History Of which wants to explore the 20th century culture. As an open curatorial project it grows rhizomatically in various directions. Since 2009 I am assembling a list of works by composers, musicians, writers, philosophers, artists, filmmakers, choreographers and photographers. Next to popular stuff with high artistic impact you´ll find more unknown pieces of avantgarde origin, high next to so called low culture. Gradually the works should be described, interviews should be held and correlations should be researched. Although this project actually must be a work in progress it shall merge into a book and a film sometime.

This is (so far)…

1957



GUY DEBORD, Guide Psychogeographique de Paris



GEORGES BATAILLE, L´Érotisme (1948-1957)




ROLAND BARTHES, Mythologies




MICHEL BUTOR, La Modification



THOMAS S. KUHN, The Copernican Revolution




JACK KEROUAC, On the Road




ALAIN ROBBE-GRILLET, La Jalousie



DMITRI SCHOSTAKOWITSCH, 11. Sinfonie in G-Moll, Op. 103 („The Year 1905“)




PIERRE BOULEZ, Third Piano Sonata (1955-57; Boulez´“controlled chance“)




TORU TAKEMITSU, Requiem for string orchestra




MILTON BABBITT, All Set for Jazz Ensemble (12-tone serial jazz)




LEONARD BERNSTEIN, West Side Story (Broadway musical)


AARON COPLAND, Piano Fantasy (complex piano literature)




HERBERT EIMERT, Epitaph für Aikichi Kuboymana (1957-62) Modulation des durch einen Schauspieler vorgetragenen Epitaphs (Dauer: 23:18)


RAY CHARLES, Ray Charles (Invention of Soul)


LEJAREN HILLER & LEONARD ISAACSON, Illiac Suite (first piece composed by digital computer, computer-generated music)


THELONIOUS MONK, Brilliant Corners




THELONIOUS MONK & JOHN COLTRANE, Thelonious Monk with John Coltrane




SONNY ROLLINS, A Night at the Village Vanguard (Essential Hard Bop)




HANK MOBLEY, Hank Mobley Quintet with Farmer, Silver, Watkins, Blakey




RUTH BERNHARD, The Big Heart




HANS RICHTER, 8×8




STAN VANDERBEEK, Á la mode (proto Lesters 60ies style)


STAN BRAKHAGE, Anticipation of the Night


BRUCE CONNER, A Movie


FRITZ LANG, Beyond a Reasonable Doubt




ROGER VADIM, …And God Created Woman


INGMAR BERGMAN, Det Sjunde Inseglet




INGMAR BERGMAN, Smultronstället




OTTOMAR DOMNICK, Jonas

Das erste Bild zeigt einen mächtigen, dunklen Turm, von dessen Spitze  Scheinwerfer mit riesigen Lichtsäulen die Nacht durchschneiden. Dieser bedrohliche Monolith ist in Wirklichkeit der Stuttgarter Fernsehturm, der 1956 als erster Fernmeldeturm der Welt in Stahlbetonbauweise schnell zu einem technischen Wahrzeichen der Stadt und einem Symbol der Prosperität und Modernität der Bundesrepublik wurde. In Ottomar Domnicks Film „Jonas“ wirkt er wie der Wachturm eines  Internierungslagers.

Das Nachkriegsdeutschland, das Domnick in seinem Film zeichnet, ist von einer Angst zerfressen, die tief in den Schatten der modernen, gesichtslosen Architektur der Stadt sitzt. Diese Stadt ist ein Ort, an dem „keine Götter und Helden“ mehr wohnen, ein gottloser Ort, bestimmt durch die nie schlafenden Maschinen, durch Signale, Chiffren und Fassaden. Im Stakkato zeigt Domnick Bilder von moderner Stahlbetonarchitektur, Fenster werden mit Etagengräbern kontrastiert. READ MORE


LOUIS MALLE, L´Ascenseur pour l´échafaud




B.R. CHOPRA, Naya Daur (Bollywood)

(All images are copyrighted by their respective copyright owners)

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