A Brief History Of # 1959

Part of my longtime project A Brief History Of which wants to explore the 20th century culture. As an open curatorial project it grows rhizomatically in various directions. Since late 2009 I am assembling a list of influential works by composers, musicians, writers, philosophers, artists, filmmakers, choreographers and photographers. Next to popular stuff with high artistic impact you´ll find more unknown pieces of avantgarde origin, high next to so called low culture. Gradually the works should be described, interviews should be held and correlations should be researched. Although this project actually must be a work in progress it shall merge into a book and a film sometime.

This is (so far)…

1959



WILLIAM S. BURROUGHS, Naked Lunch




GÜNTER GRASS, Die Blechtrommel




PAUL CELAN, Sprachgitter




KENNETH ANGER, Hollywood Babylon




ERVING GOFFMAN, The Presentation of Self in Everyday Life




KARL POPPER, The Logic of Scientific Discovery




LA MONTE YOUNG, Foundation of Fluxus movement


MORTON SUBOTNICK, TERRY RILEY, PAULINE OLIVEROS, Foundation of the „Tape Music Center“ San Francisco


GIACINTO SCELSI, Quattro Pezzi su una nota sola (Alteration in all manners)




MAURICIO KAGEL, Transicion II


The first piece to call for live tape recorder as part of performance. The work was realized in Cologne. Two musicians perform on a piano, one in the traditional manner, the other playing on the strings and wood. Two other performers use tape recorders so that the work can unites its present of live sounds with its future of pre-recorded materials from later on and its past of recordings made earlier in the performance.


TEIJI ITO, Meshes of the Afternoon (Soundtrack)


JOHN FAHEY, Blind Joe Death




CARL ORFF, Oedipus der Tyrann


MILES DAVIS, Kind Of Blue (Columbia)


BO DIDDLEY, Go Bo Diddley (Checker)


ORNETTE COLEMAN, The Shape of Jazz to Come




CHARLES MINGUS, Mingus Ah Um


CHARLES MINGUS, Mingus in Wonderland („Nostalgia in Times Square“ was written for Cassavetes´ Shadows-Soundtrack)




THELONIOUS MONK, Thelonious Himself (includes Round Midnight)


DAVE BRUBECK, Time Out


GUNTHER SCHULLER, Concertino (for Jazz Quartet and Orchestra)


THE STAPLE SINGERS, Uncloudy Day (Vee Jay Records) (Gospel)




WOLF VOSTELL, TV dé-coll/ages (electronic Fluxus work inspired by Stockhausen)




NAM JUNE PAIK, Hommage à John Cage („Aktionsmusik“)




ROBERT RAUSCHENBERG, Monogram („Combine Painting“)




RICHARD AVEDON, Observations (text by Truman Capote)




WILLIAM KLEIN, Rome




ED VAN DER ELSKEN, Jazz




FRITZ FENZL, Ruhrgebiet. Porträt ohne Pathos


STAN VANDERBEEK, Science Friction (neodadaistic Pop Art Collage Satire)




ROBERT FRANK, Pull my Daisy (written by Kerouac, starring Ginsberg)




EDWARD BLAND, The Cry of Jazz


Kurzfilm (35min) des Filmemachers, Komponisten und Arrangeurs Edward O. Bland, der kontrovers die Frage nach Herkunft, Bedeutung und Zukunft des Jazz behandelt. Sieben junge Männer und Frauen diskutieren nachts nach einer (ausklingenden) Party und einem Jazzkonzert (am Vorabend) über Jazz. Die Meinung, Jazz sei genuin schwarze Musik und auch nur von Schwarzen mit der kollektiven Erfahrung des Schmerzes und der Unterdrückung zu spielen, steht der Meinung gegenüber, dass Jazz amerikanisch und nicht an Rassenspezifika gebunden sei. Die Diskussion spitzt sich in der Behauptung zu, dass Schwarze durch ihre geschichtliche Erfahrung menschlich geworden seien und die Weißen dies (wahrhaft menschlich zu werden) erst durch die Schwarzen lernen müssten. So erklärt der Hauptprotagonist, ein schwarzer Jazzmusiker (George Walker?), den von ihm (Bland) konstatierten „death of jazz“ (body) nicht zuletzt durch die weiße Adaptation und Kommerzialisierung („Cool Jazz“) und verkündet, dass der „spirit of jazz“ eine neue Form (body) suchen wird, um die schwarze Herrschaft zu implementieren.READ MORE


WILLIAM WYLER, Ben Hur


HOWARD HAWKS, Rio Bravo


BILLY WILDER, Some Like It Hot


ALFRED HITCHCOCK, North By Northwest


SATYAJIT RAY, Apur Sansar (3rd of Apu-Trilogy)




JEAN-LUC GODARD, À bout de souffle




FRANCOIS TRUFFAUT, Les 400 coups




MARCEL CAMUS, Black Orpheus




ALAIN RESNAIS, Hiroshima, mon amour




ROBERT BRESSON, Pickpocket




ERIC ROHMER, Le Signe du Lion




MIKHAIL KALATOZOV, The letter never send

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